Annons:
Etikett09-egna-berättelser
Läst 6149 ggr
Itchy
1/23/14, 11:07 PM

förhoppninsvis ljus i slutet av mörkret

ber om ursäkt för långt inlägg

har i snart ett år haft ett rent helvete, och det hela började med att en person som är dömd för väpnat rånförsök & försök till stöld av min moprd, flyttade in som min granne, i lägenheten över min.

detta triggade igång ngt jag "tryckt undan" sen det hände PTSD

och detta ledde nu till att jag knappt vågade mej ut, och drabbades av svår ångest & panikattacker så fort någon var och ringde på dörren utan förvarning. och då jag knappt vågade gå ut ledde det till att min aktivitetsersättning uteblev då jag inte kunde gå på arbetsförmedlingens "dagsförvaring"

detta ledde tyvärr till att jag inte blev berättigad till försörjningsstöd…och jag började halka efter med räkning efter räkning, och så i oktober så startade en ny nivå av helvetet, jag fick elen i min lägenhet avstängd, och jag fick vända mej till vänner & familj och sova på extrasängar tills någon lösning kunde hittas.

sen den 12e oktober så ringer det en kvinna från mitt hyresbolag (vi kan kalla henne A) och frågar om jag fått ngn lapp ang avhysning 14 dagar framåt, ngt jag inte visste om, så jag fick en rejäl panikattack medans jag pratade med denna människa, denna underbara människa som satt och pratade med mej och försökte lugna ner mej i stället för att bara lägga på luren som så många andra skulle göra, och efter att jag berättat om hur jag hamnat i denna situation (de visste om ang grannen sen tidigare) och ren tur var det väl att hon tidigare jobbat på kommunens försörjngsstödsavdelning, så gav hon mej sitt privatnummer och namn till en fd kollega till henne, (vi kan kalla henne C)  och bad mej åka & söka denna person direkt, och under tiden så ringer A upp C och berättar att jag är på väg för att söka upp henne och lite bakgrundsinfo om vad det gäller (med min medgivan)

och efter att jag söket upp och fått träffat C, så ber hon mej att berätta allt, och jag berättar allt som varit och som lett upp till min situation, och att jag inte vet vad jag ska ta mej till, hon skriver upp allt för att ta med till sin chef tilsammans med en blankett om hyresskulden och hjälp med den, och hon säger rakt ut "jag hoppas verkligen att vi kan hjälpa dej, men du får vara beredd på att det kan bli ett nej"

men hon pratar med min hyresvärd och de kommer överens om att skjuta upp avhysningen en månad i väntan på besked om hyresskulden, och en garantihyra betalas in av försörjningsstöd.

tyvärr får jag avslag på min ansökan om hjälp med hyresskulden då de anser att min senaste lön skulle ha räckt i 6 månader, och en överklagan skickades in i hopp om beslutsändring, samtifigt fick jag en ny handläggare ndå C satt på fel avdelning, och min nya handläggare (vi kan kalla henne E) gjorde bara saker och ting värre.

redan på vårat första möte så kallar hon mej psyksjuk, hotar med att tvångsavskriva min lägenhet, och sen fick jag välja mellan härberge (vilket hon så snällt gav mej adressen till) eller ett assistansboende då man med misstänkt aspberger & PTSD inte kan fungera normalt i svenska samhället, och inte klara att bo själv.

och när jag ska lämna in en ny ansökan om försörjningsstöd direkt till henne så tittar hon på mej och säger "du är inte berättigad till ett öre förän årsskiftet, inte ens matpengar som vi var så generösa med förra månaden, de kan du ju leva på tills dess.

och när jag berättar att jag saknar förtroende för psykologer så skriver hon upp det som "ovillig att gå till sjukvården för en diagnos av AS"

och hon har även skrivit att jag inte vill ha kvar min lägenhet.

jag blev helt förstörd efter detta samtal och när jag kom hem till mina föräldrar så lade jag mej bara ner i soffan, och var helt apatisk i över 2 dagar , sen ringde A, och frågade hur det hade gått, och jag berättade hur jag fått en ny handläggare som verkade vara fast besluten för att fälla krokben för mej, men A frågade mej då om hon fick ta kontakt med ytterligare en gammal kollega som nu jobbade inom socialpsykiatrin ang mitt ärende, och jag åkte på möte hos dom tillsammans med en repsesentant från hyresbolaget

på mötet så kom vi överens om att hyresbolaget var väldigt villiga att sammarbeta för att jag skulle få behålla min lägenhet, och var beredda på att gå med på en avbetalningsplan om min handläggare & hennes chefer gick med på det, och de tyckte att det lät konstigt att E, hade sagt till dem när de ringde för att få lite mer bakgrund, hade påstått att jag inte ville bo kvar, och att jag var motvillig att göra en AS utredning, när jag suttit och pratat om hur jag velat detta i flera års tid.

och sedan i slutet av mötet så fick jag även reda på att det hade satts ut en ny tid för avhysning, en vecka innan julafton.

jag var som en zombie dessa dagar då jag inte fått något besked annat än "lägenheten kommer börja tömmas 08.30"

och jag var så säker på att denna gången så blir det av, och jag vågade inte ens åka till lägenheten den aktuella dagen för att se mitt hem nerpackat av främlingar och bortforslat till okänd destination.

men så tre dagar efter så ringer A från hyresbolaget och ger mej beskedet jag väntar på, jag hade fått uppskovännu en månad med ännu en garantihyra betald av försörjningsstöd, och det kändes verkligen som ett julmirakel.

jul & nyår kom och gick, och nu skulle jag vara berättigad till hjälp av försörjningsstöd utan att få avslag på minsta krona, och så idag så var jag på möte med E och en kollega till henne från en annan avdelning, och när jag gjort klart i att jag sskulle spela in samtalet (har varit i kontakt med media om min situation)  så var hon helt plötsligt så otroligt medgörlig & vänlig, och då var det inget snack om att jag var psyksjuk, eller att jag skulle bo på assistansboende, fick till och med fylla i blanketter om ersöttning direkt, och hon skulle sätta in en ny hyra så fort beslutet fattades

så nu hoppas jag att det börjar ljusna i min långa mörka tunnel, och att jag kan få flytta hem och ta tag i mitt liv utan nyfikna föräldrar & syskon

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
ChristianK
1/28/14, 10:43 PM
#1

Vilket helvete du måste ha haft det. Du kan ju inte bo granne med den som försökt sno dina ägodelar, det är ju helt skruvat. Du borde helt klart få hjälp från socialen el försäkringskassan.

Det låter inte som du klarar ett "vanligt" jobb i nuläget och borde därför vara sjukskriven och få psykiatrisk hjälp. Men du måste öppna munnen också och vara väldigt tydlig med vad du mår dåligt av, för läkare, soc osv.

Får du någon stöttning av familjen ang det här?

Itchy
1/28/14, 11:03 PM
#2

jo man kan minst sagt säga att det har varit ett helvete det senaste året, och jag håller med om att det är helt skruvat att bo granne med ngn som är dömd för brott mot mej, men jag kämpar med näbbar & klor för att behålla min lägenhet, mitt hem jag bott i i över 4 år, han ska inte få knäcka mej mer

och att få hjälp av socialen är tyvärr inte så lätt när de anser att de har rätt, och vägrar inse ngt annat.

jag skulle lätt klara av ett vanligt jobb då det får mej att fokusera på ngt annat än att må dåligt, och jag klarade det bra på mitt förra jobb som jag tyvärr fick sluta på i maj

mina föräldrar hjälper mej så bäst de kan, får mat & sovplats hos dom,annars hade jag fått bott på det lokala härberget "i mån av plats"

You can't spell Bitchy without Itchy

ChristianK
1/28/14, 11:23 PM
#3

Ok, jag förstår. Går ju inte att göra så mycket annat än att söka jobb då och hoppas på det bästa. Men hjälp med pengar ska du ju få om du visar att du söker aktivt, ja du vet, det vanliga babblet. 

Hade hyresvärden haft något hjärta alls, så skulle de ju omplacera din granne, om de nu känner till det han gjort mot dig. Men, verkligheten ser ju tyvärr annorlunda ut ofta.

Hoppas det blir bättre för dig nu hursom.

Itchy
1/28/14, 11:32 PM
#4

var i kontakt med hyresvärden i våras ang min granne, och var även i kontakt med tingsrätten om samma sak, men det enda min hyresvärd kunde "hjälpa" mej med var att jag kunde få hjälp att söka en ny lägenhet, för de ansåg inte att det var snällt att tvinga ngn nyinflyttad att flytta……………..som om det är snällt att tvinga ngn som bott i samma lägenhet i 4 år, och har släkt,vänner & rubbet på samma gård

tingsrätten sa att de aldrig hört talas om ngt liknande, och hyresvärden bara ryckte på axlarna & tyckte "shit happens"

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
2/26/14, 5:25 PM
#5

nu ringde min handläggare på försörjningsstöd, och hon sa att ÖBO (örebrobostäder) satt lite mer press på dom ang min lägenhetsskuld, och de har gått med på att betala av min hyresskuld så att jag får behålla lägenheten 

det känns som om ett ton lyfts från mina axlar nu när jag vet att jag får behålla mitt hem, och snart kan flytta hem igen

(jag har saknat min säng ngt så galet)

You can't spell Bitchy without Itchy

Upp till toppen
Annons: