Annons:
Etikett03-depression
Läst 1309 ggr
yewi
7/12/13, 9:52 AM

Flytta hemifrån

Jag behöver flytta hemifrån. Nu. Men det finns ingen hjälp att få.

Jag kan inte tänka mig att flytta ifrån älskade Göteborg… och för att få lägenhet här krävs en fast inkomst och en fast anställning är ingenting de ger ungdomar.

Jag fungerar inte i vardagen. Allting har låst sig för mig och jag vet att mycket beror på att jag lever i samma miljö jag så länge mått piss i. Jag kan inte bryta mig loss och bli en ny människa här. Det går inte. För mycket dåliga minnen, dålig atmosfär, oreda, etc.

Jag känner att jag inte duger som människa. Att jag aldrig kommer att bli självständig :/ för som det ser ut nu kommer jag ingenvart.

Annons:
NinjaKakan
7/13/13, 10:33 PM
#1

Jag lovar att det kommer. Jag har varit där och fått flytta tillbaka hem en gång. Mådde skit. Men kämpa på, det är skitjobbigt men om du verkligen vill så försök. Det är tufft när saker går imot en men allting du kan göra annorlunda är bättre än inget. Och det är skitsvårt det där med jobb. Det är bara att försöka även fast man får skit kastat i huvuvet. Du duger som du är, jag lovar! Och du kommer bli självständig också men det är svårt när saker går imot. Kan inte soc hjälpa dig ?


ivanhoe81
7/14/13, 8:06 PM
#2

kan du inte få ersättning från försäkringskassan?? det fick jag iallafall

yewi
7/15/13, 10:03 AM
#3

Jag ringde min kommun idag och de ska skicka papper på hur jag går till väga när jag vill ansöka om ekonomiskt stöd. Men jag förstår inte…

Kommer jag att kunna få ett kontrakt på en lägenhet mha bidrag? Finns det hyresvärdar som tar an "oss"?

Jag kan inte riktigt acceptera att jag sitter här idag och lutar åt sjukskrivning och socialbidrag. Jag som skulle bli arkitekt. Jag som skulle plugga på Chalmers direkt efter gymnasiet.

Nu har jag ingenting att greppa efter. Det här känns som en sista utväg. Kan jag inte få tag på eget boende är jag körd. Jag vill verkligen inte mer, men min mamma har vädjat till mig så många gånger att inte göra något dumt. Jag vill inte behöva svika henne också.

Sen är det ju dethär med sjukskrivning. Är det någonting som är till min födel? Eller en fördel är det såklart aldrig, men kanske en avlastning? Måste jag gå på tung medicingering innan jag kan sjukskrivas?

Jag vågar inte ta upp min läkarkontakt igen sen jag slutade med min medicinering på egen hand. Jag blev efter två tuffa månader känslomässigt och mentalt avstängd, som en zombie, den förstörde mitt nyfunna sexliv, jag kunde inte bli kär, osv. osv. jag fick panik och slutade.

ivanhoe81
7/15/13, 10:55 AM
#4

har man bidrag så kan man få lägenhet, de som lever på socialen får ju lägenhet etc

jag lever på bidrag pga att arbetsförmedlingen ansåg att jag var för sjuk för att få jobb

med bra läkare så kan du fixa det, jag avbröt en medicinering som jag hade men den nya läkaren hjälpte mig så jag fick en annan medicin som hjälpte etc

du klarar dethär bara du låter det ta tid, men du behöver någon att prata med

[ElisabethYL]
9/5/13, 3:14 AM
#5

#3 Tyvärr är det mycket svårt att få ett boende i storstadsregionerna (främst Stockholm, Malmö och Göteborg), så att det ser ut som på mindre orter är tyvärr inte verklighetenn.

På mindre orter är det fullt möjligt, men när hyresvärdarna har en kö på kanske 100-200 personer per lägenhet så ser läget helt annat ut. Det fick jag erfara en gång vilket slutade med att jag var tvungen att tacka nej till ett erbjudet jobb till förmån för ett mindre lockande jobb… Ett sätt att komma runt det kanske skulle kunna vara att flytta till någon kranskommun som inte är lika "poppis" men fortfarande möjlig att åka in till Göteborg när du känner för det på ett månadskort..?

Lycka till iaf!

Upp till toppen
Annons: