Annons:
Etikett03-depression
Läst 2258 ggr
Knutte-love
2013-02-16 19:13

Vad ska jag göra för mitt eget bästa?

Ja, det är en sak jag funderat över. Jag är en 18 årig tjej som haft det väldigt svårt dem senaste åren. =/ Jag försöker vara glad. Men det är inte så himla enkelt. Men det va inte det jag skulle skriva. utan.. Jag skulle skriva att, Jag har märkt den senaste tiden.(året) att jag har humör svängningar drygt varje dag. Så jag kan gå ifrån Glad/arg/Ledsen hur snabbt som helst. 

Det märkte jag idag när jag kom in ifrån promenaden med min hund. Då gick jag ifrån glad till arg. Och jag vet inte varför om det är för att jag inte är stabil eller om det är för allting som hänt de senaste året. 

Så nu sitter jag här och funderar på antidepprisiva tabletter. Om det heter så. Om dem skulle fundera för att förhindra dem värsta humör svängningarna eller inte? 

Jag hoppas att det är Okej om jag skriver detta inlägg här inne. Och att jag lade denna i rätt grupp.

Hoppas att någon kanske kan svara på denna fråga som jag har. eller om det finns någon som kanske vet något om antidepprisiva tabletter. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Annons:
Mooniq
2013-02-16 19:17
#1

Detta kanske inte har med dig att göra men jag vill gärna skriva det ändå. Läste i en annan tråd angående Zinkbrist i kroppen att man kunde få väldiga humörssvängningar.. Äter du bra mat? Eller kan det vara värt att läsa om olika vitamin/mineralbrister i kroppen? En bra sida  med lättläst info är www.vitaminsidan.se  där kan man läsa om brister och vilka livsmedel som är rika på vissa vitaminer/mineraler.

Hoppas du hittar problemet - och jag hoppas du kan lösa det utan piller

Mental klapp på axeln🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Knutte-love
2013-02-16 19:21
#2

Okej. ska kika in på den hemsidan. Jag försöker äta mat iallafall en gång om dagen samt försöker trycka i mej frukost samt något på eftermiddagen/kvällen för att få i mej mat.  Ingenting skadar ju om man läser om det. 

Jo det hoppas jag med. Jag vet vissa personer som ätit det och det fungerat. Men jag vill egentligen inte behöva äta piller för att må bra. 

Tack. Det ska jag komma ihåg. 😉

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Mooniq
2013-02-16 19:29
#3

Det låter som om mat inte har så hög prioritet. 😕

 Om du tycker om nötter o mandlar att knapra på så innehåller de jättemycket nyttigheter. pumpakärnor, solrosfrön, hasselnötter, sötmandel. kan ju kanske vara nåt att se som godis eller snacks.. dvs om du inte är allergisk alltså…

Om du klarar av att äta kokta kalla ägg, så är de supernyttiga oxå.. om man kokar många åt gången så kanske det känns lätt att bara hämta i kylen, med lite kaviar, eller räkröra, eller majonnäs på..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Knutte-love
2013-02-16 19:36
#4

Ne, Det är ju inte så högt prioriterat hos mej tyvärr.=/ 

Jo, nötter är väldigt gott. Men vågar inte äta för många. eftersom jag varit allergisk emot dem när jag va liten. Solrosfrön och det är jag inte så förtjust i faktiskt tyvärr. :(

Ägg är också gott. Men inte om dem legat i kylen över en natt.=P Nu dem senaste månaderna så har jag ätit mkt ägg. Jag har gjort äggröra och Bacon till frukost samt Äggmacka vissa dagar. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Mooniq
2013-02-16 19:43
#5

Bra att du gör äggröra o bacon, fortsätt med det. försök att hitta fler smårätter/maträtter som du gillar och öka ditt ätande så det i alla fall hamnar bland dina högsta prio 5  - maten är viktigare än vad vi förstår för vår mentala hälsa..

önskar dig lycka till såklart!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Knutte-love
2013-02-16 20:09
#6

Det ska jag deffenetivt göra.=) Jo jag ska iallafall försöka. =) Maten har aldrig varit något populärt för mej. Och endå är jag överviktig. 

Tack, DEt kommer behövas! 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Annons:
Paimon
2013-02-19 14:31
#7

Hur mår du förutom humörsvängningarna?

Knutte-love
2013-02-20 10:54
#8

#7 Jag mår ju aldrig bra. Men humöret svänger det med. Men för det mesta mår jag väl inte så bra. =/

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Paimon
2013-02-20 14:47
#9

Antidepressiva tabletter fungerar på det viset att dom stabiliserar ens mående. Sen finns de jättemånga olika mediciner så ibland har man tur och hittar en som funkar jättebra direkt och ibland måste man testa sig fram. Men några lyckopiller är det inte.

Nånting man också ska tänka på är hur situationen ser ut, t ex brukar, iaf vettiga läkare, inte vilja skriva ut mediciner bara hux-flux utan man försöker testa att gå i terapi först eller se över vanor i livet, hälsa, motion, osv osv.

Dock mår man dåligt så kan man sätta in medicin och sen ha samtalsterapi eller liknande parallellt med den behandlingen. Men förhoppningen är fortfarande att man inte ska vara beroende utav tabletter resten av livet. Men för vissa är de så och för andra så är det tillfälligt under en period. 

Så mitt tips är, kontakta vården och få träffa en läkare och diskutera, jag skulle gissa i ditt fall att det skulle  blodprover och sen någon form utav samtalskontakt i första hand om du själv inte vill ha mediciner.

Knutte-love
2013-02-20 16:28
#10

#9 Okej. Helst vill jag ju slippa äta piller. Men jag vill ju inte gå och må dåligt heller. 

Jag går inte och pratar med någon. Dem hjälper inte en med sina problem man har. Eller kan hjälpa mej på något sätt. Jag har försökt 3 gånger redan. och det har inte hjälpt. Jag mår dåligare då när jag ska prata med någon än vad jag gör nu..

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Paimon
2013-02-20 16:48
#11

Det gäller att hitta rätt terapeut/psykolog, jag har en kompis som har haft säkert 7 olika samtalskontakter under några års tid. Och hon hittade en jättebra som slutade, så hon fick en ny som inte funkade, hoppade mellan olika tills hon hittade en som var jättebra.

Så det gäller att hitta rätt.

Knutte-love
2013-02-20 16:54
#12

Jag har ju inte hittat rätt tidigare. så känns hopplöst.. =/

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Paimon
2013-02-20 17:33
#13

De känns hopplöst men de betyder inte att det är hopplöst.

Men utöver de så kan du själv fundera vad du kan göra för att må bättre.

Känner du att mediciner är ett alternativ så testa. Min läkare sa till mig att det är dom som tvekar som brukar få mest biverkningar och problem utan ska man göra det så säger man till sig själv att "nu testar vi det här och funkar det inte så går vi vidare därifrån då".

Fluoxetin är en antidepressiv medicin som är ganska vanlig att man börjar med, för den har funnits länge på marknaden (utvecklades i slutet på 80-talet), biverkningarna är kartlagda väl, vad jag har förstått så är det inte så allvarliga biverkningar för dom flesta.

Den är inte vanebildande så om man vill sluta så kan man göra de, man behöver oftast trappa ner så att man inte slutar tvärt men man kan som sagt sluta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: