Annons:
Etikett01-akut-stöd
Läst 1218 ggr
Enetra
2013-01-23 12:35

Stöd behövs men vart ifrån?

Är jag den enda tjejen, eller personen med för den delen, som har hamnat i den här situationen? Att man liksom inte kan ta sig ur en beroendesituation men den som är beroende är inte du själv utan det är en annan person som är beroende av dig. Du vet att du vill ut ur situationen men vet inte hur du ska ta dig ur den. Du vill inte vara elak men du vet att du inte har någonting att ge för du själv håller på att brytas ner i grunden av den här personen.   Jag sitter där nu och jag skulle behöva stöd från någon eller några som kanske har upplevt samma sak. Jag vet nämligen inte vad jag ska göra. Folk säger bara att man ska be personen fara och flyga men varje gång jag gör det kör den här killen över mig och lyckas få mig att känna dåligt samvete och ansvar för honom och tar tillbaka allt och ber om ursäkt även om jag vet att det i slutänden kommer vara jag som mår dåligt av det här.   Jag behöver få ett litet stöd någonstans ifrån men vet inte vart ifrån det stödet ska komma.

Annons:
Roamer
2013-01-24 08:35
#1

Har varit i samma situation med en lätt självmordsbenägen person, eller rättare sagt två olika. Tyvärr är det cyniskt att säga men den enda som kan rädda dig är du och du kan inte rädda de som inte vill bli räddade. Ofta kör dessa personer på denna linje som du beskriver och får dig att känna dig otillräcklig och dålig om du inte gör som de vill. Antingen får du be dem att sluta med att göra så med dig för annars bryter du med dem, eller bryta direkt med dem och vägra svara. Orkar du inte utan bryts ner helt är du inte till någon nytta vare sig för dem eller dig själv. Du måste fokusera på dig själv när du känner så och inte ditt fel att de gör val som du känner är fel, men i slutändan är det DERAS val och inte ditt. Be dem träffa någon som jobbar med sådant istället för att använda dig som feel good person, för utan träning kan du bara ge så mycket hjälp.

Ett annat alternativ är att du slår ifrån dig helt alla känslor som uppkommer när de berättar och bara svarar vad du tycker rent logiskt. Det är svårare och inte bevekas när de säger vissa saker men enda sättet att överleva själv. Det enda som kommer hända är att du kommer behöva uppsöka någon för att bli bättre om du fortsätter låta detta ske.

Enetra
2013-05-11 00:05
#2

Ville bara skriva och säga att jag nu har lyckats ta mig ur allt det här och mår väldigt mycket bättre. Fick hjälp av en gammal vän som ställt upp och stöttat och funnits där. Har lärt mig nu att även om man tror att folk har försvunnit ur ens liv så finns tydligen dom verkliga vännerna kvar där oavsett tid som passerat.

Roamer
2013-05-11 19:09
#3

Skönt att höra =)

De som är verkliga vänner kommer alltid vara där även om de inte alltid syns men när allt är tungt avlastar de dig. De är människorna du ska se till att behålla i ditt liv. Kassera de som inte stöttade dig.

Enetra
2013-05-20 00:09
#4

Dom riktiga vännerna är dom som finns där oavsett om man hör av dom varje dag eller ej. Resten är inte ens värda att kalla vänner.

Upp till toppen
Annons: