Annons:
Etikettövrigt
Läst 1325 ggr
thenewbreed
2012-11-13 20:47

Skoltrött till tusen

Jag är så stressad. Och jag orkar ingenting. Jag har sömnproblem som jag fått sen jag började med anti-depressiva. Jag har svårt att somna, drömmer minst 1 mardröm per natt och kan vakna flera gånger per natt. 
Har nu även fått sömntabletter, jag sover bättre men alla mardrömmar är kvar.

I skolan har jag ingen ork eller motivation. Jag orkar inte fokusera. Jag känner mig värdelös och o-älskad. När jag får en uppgift så bara stängs min hjärna av och jag kan sitta och stirra ut i ingenting i 2 timmar. Utan att få något gjort alls. Och jag blir så stressad för jag ligger jätte mycket efter och jag har inga bra betyg alls. När jag får en uppgift så blir jag arg och irriterad för att jag vet att jag inte kommer kunna göra den tillräckligt bra och då vill jag inte göra det alls. Jag vill inte försöka och sen se mig misslyckas. Jag är klar med det. Så istället misslyckas jag med flit så jag slipper bli besviken. Men det är ju fortfarande jobbigt. Alltså jag skulle vilja göra något mer praktiskt i skolan där det är mer på mina villkor. Att sitta och läsa kan jag inte ens göra hemma längre. Jag som älskade att förlora mig själv i böckernas värld. Det blir lättare om jag får jobba i grupp och slipper ha hela ansvaret på mina axlar. 

Min psykolog på bup tyckte att jag skulle börja studera på deltid men då kommer jag nog bli ännu mer stressad.  

Jag har precis skaffat nya djur, och blivit medryttare på en underbar häst och det känns alltid så positivt runt dem. Jag mår verkligen BRA när jag spenderar tid med dem. Och känner mig motiverad att göra de jobbiga uppgifterna bara för att jag får vara med dem. Det är inte så kul att mocka eller städa buren men man gör ju det för deras skull. Så de ska må bra och det är det som får mig framåt. För jag kan inte skita i det, för då påverkar det mina underbar djur …

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Roamer
2012-11-14 06:41
#1

Jag har jobbat som lärare på en gymnasieskola och såg många som var i det sinnestillstånd du beskriver. Det viktiga är ju att börja prioritera upp vad som är viktigt och vart du vill i livet. Kraven på dig själv kanske du bör sänka i vissa ämnen och acceptera ett lägre betyg än du kanske tycker känns helt kul, men det ger dig kraft att fokusera på de ämnen du vill jobba med senare i livet. Eftersom du pratar med bup redan så får du säkert en del stöd där och prova med att göra som de säger även om du tror det kan bli fel. Oftast så är det små saker som gör en värld av skillnad och fungerar det ändå inte får du titta på att ta ett sabbatsår, kanske är så att du behöver ny inspiration. Försök få din mentor eller klassföreståndare att sätta sig ner med dig och göra ett åtgärdsprogram som du själv tror på. Vissa saker kanske måste du skjuta på ett år och ta det sen men det är ingen skam på något sätt utan ett sätt att hantera din nuvarande situation.

Fortsätt fokusera på det som gör att du får positiva känslor och gör det du måste för att klara den kurs du läser, och lägg mer energi på dina ämnan som känns viktigast.

Upp till toppen
Annons: