Annons:
Etikett03-depression
Läst 1670 ggr
royale
2012-11-13 20:05

Hjälp?!?

Kan någon här berätta för mig vad det finns för olika mediciner mot depression? Hur funkar dom? Hjälper dom verkligen, blir man gladare? Blir det lättare att sluta tänka på det som gör en deprimerad? Skulle va jättesnällt om nån kunde förklara för mig.. Vill inte börja äta medicin som inte hjälper, eller gör mig sämre.. Detta är min enda utväg just nu..

Annons:
Roamer
2012-11-14 06:34
#1

Det finns ganska mycket information om ämnet på denna länk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiva_serotonin%C3%A5terupptagsh%C3%A4mmare

Det som de gör är att återställa kemiska obalanser i hjärnan som ger dig mer energi att åtgärda dina problem. Du blir således inte automatisk lycklig av dem utan får mer möjlighet att fixa till livet. Enkelt sagt så tar det bort dina toppar och dalar känslomässigt och ger dig en mer stabil tillvaro. Ibland måste man ta mediciner för att må bättre, men i många fall kan det nog hjälpa med att du tar kontakt med en psykolog då det är oftast lite för mycket för en person att hantera om du kommer till det stadiet.

royale
2012-11-14 08:59
#2

Sitter just nu och väntar på min tid hos kuratorn.. Får se va hon säger..

Roamer
2012-11-14 09:21
#3

Mycket bra första steg till att må bättre imo.

Bruchetta
2013-01-30 19:40
#4

Det finns inga bevis för kemiska obalanser i hjärnan. Det går nämligen inte att mäta.

Depression är inte en sjukdom. Därmed kan man inte heller medicinera mot den.

Gå till en klok rådgivare och bestäm tillsammans med den vilka steg du ska ta för att komma upp. Oftast handlar det om att få hjälp att bygga upp en vision om var man vill i livet. Och våga tro på den visionen. Sen också våga börja ta stegen som leder dit, fast man inte kan vara säker på att det kommer gå bra.

Men det ska vara en möjlighetsinriktad "terapi" (jag föredrar ordet rådgivning) inte probleminriktad, det spårar bara in de dåliga tankespåren ännu mer. Och att leta orsaker leder ingenstans. Det här härifrån och framåt som ska vara fokus. Kasta bort ryggsäcken.

Oftast handlar det också om att man har för mycket tid. Tex söker man jobb så hamnar man oftast utanför och tänker för mycket. Då kan det vara en ide att börja volontärarbeta en del av dagen, träna, och gå ut och roa sig, träffa folk på kvällarna, börja hitta ett intresse vid sidan om, osv.

Det är där "depressioner" börjar. Med enkla logiska förklaringar. Gör man inget åt det med enkla medel på en gång utan låter det gå i samma spår (vilket är oundvikligt för många) så blir det värre och värre och tillslut går det lätt att övertala en om att man är sjuk på något vis, och behöver medicin.

Om du vill ha ett råd från en som varit inne i medicinsvängen i tolv år med dåliga erfarenheter så råder jag dig att åtminstone börja med rådgivningssamtal. Minst fyra veckor, två gånger i veckan. Gå via vårdcentralen. Försök hålla bort offerrollen (även om man gärna vill "lägga sig i famnen" på den som ska "hjälpa en". Men försök hålla bort den viljan och gör klart för personen att du självklart är där för att du inte tycker livet är kul just nu, men att du vill ha rådgivning, konkret. Ett bollplank, för att hitta tillbaka till livsglädjen och bygga upp ett liv som du kan trivas i.

Önskar dig lycka till, hur du än gör.

Vänliga hälsningar /S.

exitingsvillemo
2013-02-04 20:37
#5

#4 är du utbildad läkare?

Depression ÄR en sjukdom i vissa fall. Jag äter medicin mot depression pga att min kropp inte tillgodoser min hjärna och kropp med rätt sorts ämnen som behövs.

Sen kan man givetvis få en depression pga att man gått igenom ngt hemskt, denna sorts depression går att "bota" med samtal och/eller terapi. Men i vissa fall behövs verkligen mediciner och jag tycker det är rent av oförskämt av dig att hävda motsatsen!!!!

Upp till toppen
Annons: