Annons:
Etikett09-egna-berättelser
Läst 1499 ggr
Zabbio
2012-10-29 20:29

Det kan bli bättre.

Jag har skrivit här inne förr, med självmordstankar, ångest och uppgivenhet på hela livet. Ibland  har jag fått många svar, ibland inga alls men det har hjälpt att skriva.

Nu tycker jag att jag bör berätta för er alla att det kan bli bättre. Det får vi ju höra titt som tätt. Men nu handlar det här om ett exempel ur verkligheten. Jag har mått piss, stått på knivsudden och försökt falla, men nu mår jag bra.

Jag har känt att det kommer aldrig bli bra, det finns inget utom ångest och den kommer tillbaka. Jag har försökt tänka positivt och ändå bara känt mig mer värdelös och oälskad.

Jag har sökt hjälp, gått på mer eller mindre tunga medeciner, haft terapi och inte mått bättre för det.

Nu går jag på högskola med  5 års studier framför mig (trots medelmåttiga betyg förr). Det var  länge sedan jag fick en snedtändning eller ångestattack senast. Visst har jag sämre dagar nu också, men tro mig.. det är inte samma sak som den där djävla ångesten. Jag känner hopp för  framtiden och börjar till och med vara lite stabil inför negativa  överraskninar (som att CSN inte kommer bevilja studiemedel på någon månad till).

Jag hittade en orsak till min depression (matallergi, tro det eller ej) och det tog udden av det värsta. Sen hittade jag till slut en öppning på min livssituation. Jag ville inte studera, helst vill jag jobba. Jag vill definitivt inte ha lån. Men nu är det som det är, och jag har i alla fall en framtid. Jag har en plan för de närmsta åren och en chans att få ett vettigt jobb som jag klarar av fysiskt efteråt.

Jag var djupt nere. Om jag kan ta mig upp och hitta lösningar, så kan ni det också! Det är inte gjort i en handvändning, och er lösning är kanske inte likadan som min, men den finns där. Efter 15 års depression och sporadiska självmordstankar kom lösningen som en blixt från klar himmel. Håll ut, den kan komma till er också. Fortsätt kämpa. Ta en paus om ni behöver, men pausa inte för länge så att ni fastnar..

Det finns hopp även om det inte känns så.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
PiganX
2012-11-09 22:14
#1

Skönt att höra att du känner dig lite mer positiv nu. Det lär ju kännas hopplöst fler gånger, men se då tillbaks på hoppfulla stunder som dessa och försök finna mod och styrka i det.

Ta hand om dig, kram!

Roamer
2012-11-11 11:12
#2

Alltid bra när de som varit på botten vågar berätta om det så de som befinner sig där hittar en styrka att komma upp på fötter ibland =)

Mysan59
2012-11-27 15:23
#3

Härligt att läsa Glad och en verklig pepp till andra som mår dåligt.

Upp till toppen
Annons: