Annons:
Etikett12-klotterplank
Läst 1707 ggr
ForYourMalice
4/4/12, 9:11 AM

Dödshjälp

Är fortfarande osäker på om det här är rätt sajt att diskutera detta på, men vet inte riktigt vilken som då skulle vara det. (Tips?)

I alla fall så är jag sugen på att diskutera detta med dödshjälp, och vill veta vad andra tycker om det.

Tycker ni att det är okej med dödshjälp?
Varför/ varför inte?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
z12
4/17/12, 11:08 PM
#1

vARFÖR TÄNKER DU PÅ DÖDSHJÄLP+ ? Du kanske inte gillar vintern? Eller allt gnäll och tristess? Du måste tänka dig att det finns något annat någonstans. Kanske i Italien? Eller Spanien? Eller Indien, Thailand. Försök att tänka på att resa och ta reda på saker först

Maria
4/18/12, 4:47 AM
#2

Bara för att man tänker på dödshjälp så behöver det ju inte innebära att man mår dåligt.

Dödsjälp är en väldigt intressant fråga och är värd att diskuteras. Vi pratar ofta om det på jobbet t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kiyona
4/26/12, 2:55 PM
#3

Jag tycker dödshjälp är en mycket svår fråga. Om man har rätt att hjälpa någon att dö blir det säkert lätt hänt tt gå över gränserna. Eller vart ska man egentligen placera gränsen?

I svergie har vi ju faktiskt en viss dödhjälp för de som är nära döden och lider av allvarliga smärtor dessa får ju själva sålänge de är vid medvetande dosera sin smärtlindring samt att vi inte stoppar äldre från att tex svälta sig själva.

Detta tycker jag är bra. Men sen finns det ju folk som inte själva kan ta sitt liv hur stark vilja de än har till att göra det. Men om personen inte kan kommunicera hur ska man då veta om människan inte kan kommunicera? eller om människan tänker rationellt just för stunden?

Tycker dödshjälp är både rätt och fel.

Att bestämma vilka som har rätt till hjälpen samt de som inte har det är omöjlig att bestämma.

Samt hur lätt till att göra det rätta. Psykiskt sjuka med sucidala tankar skulle ju säkerligen manipulera och försöka ta sigg in i systemet och så kanske det en dag ges dödshjälp till en ung individ med hela livet framför sig som enbart gick igenom en period där rationella tankar inte ägde rum.

Ett misstag blir väldigt stort när livet blivit taget. För någons liv kan ingen ta tillbaka.

Det är helt enkelt för svårt för att bestämma. Därav finns det inte den typen av dödshjälp. Så den som inte kan döda sig själv har alltså ingen rätt till att få dö utan det lämnas bara till de som kna bestäma över sina egna kroppar och respekteras i sammanhang där livet är utberäknat att ta slut.

Dödshjälps företag är det väl ändå ingen som vill ställa sig ansvarig för om något skulle gå fel….

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Bara jag här]
4/28/12, 12:25 PM
#4

Jag tycker att man har rätt att bestämma över sin egen kropp vad man vill göra med den. Skulle jag vara med om tex en trafikolycka och bli förlamad från halsen och neråt så skulle jag vilja ha hjälp med att komma bort.

ivanhoe81
4/30/12, 5:36 PM
#5

tycker att det borde vara bra speciellt då man ex har alzheimers och glömmer bort hur man ska äta etc, då har man ju inte mycket till liv, man är ju redan en levande död person då anser jag

[ElisabethYL]
4/30/12, 8:01 PM
#6

Så länge man kan uttycka det själv är det en sak… Men vad är ett bra resp dåligt liv om man ska bestämma åt någon annan?

"Vi friska går gärna och klagar. ****** var sjuk och klagade inte." Skrev några kollegor till min mormor när hon hade gått bort. Några av de mest levnadsglada personerna jag känner är just handikappade på ett sätt som friska många gånger säger att "får jag det, så vill jag inte leva"..

Jag tycker inte man har rätt att ta någon annans liv, men däremot att hjälpa någon att ta sitt.. Låter det konstigt? Troligen, men kan man be om hjälp och bara behöva hjälp med det praktiska är det en sak.. Att bestämma var gränsen går för någon annan är inte ok.

Men även det är en aspekt, för tillåter vi dödshjälp (töver att avbryta livsppehållande behandling) tror jag att den diskussionen kommer förr eller senare…

Annons:
[Pandette]
12/12/12, 8:53 AM
#7

Så länge personen är fullt mentalt frisk, och denne är döende utan chans att bli frisk, så ja.

Men det måste alltid vara personens egna vilja, ingen annan ska bestämma det. Så det behövs väl en del samtal innan något sådant kan ske.

PiganX
12/12/12, 9:40 AM
#8

#7 Varför fullt mentalt frisk? Tror knappast det finns många som är helt förlamade eller liknande, som mår psykiskt bra.

[Pandette]
12/12/12, 9:42 AM
#9

#8 Att de är tillräkneliga, att det inte bara är ett infall de får för att de mår lite dåligt för tillfället.

De ska vara fullt medvetna om vad det är de vill.

Maria
12/12/12, 9:48 AM
#10

Jag tror att kriteriet fullt mentalt frisk måste vara en av de första på listan.

Ska självmordsbenägna psykiskt instabila människor få dödshjälp?

Ska lilla Lisa 15 år som inte vill leva längre få dödshjälp?

Ska barn få dödshjälp eller måste man vara myndig?

Ska föräldrarna få bestämma över ett omyndigt barn?

Det finns tusen frågor som måste redas ut innan man kan lagstadga om dödshjälp.

Jag hörde en berättelse om en man som led av en obotlig sjukdom och hade bestämt sig för att han ville ha dödshjälp när han inte längre kunde göra…Han hade satt upp en lista på olika kriterier. När han inte längre kunde gå på toa själv, äta själv och så vidare.

Dagen kom när han inte längre kunde göra dessa saker utan hjälp och då satte han upp en ny lista. Även den nya listan uppföljdes. Till slut dog han "normalt" av sin sjukdom.

Det säger lite grand om människans livsvilja och att man i mycket svåra situationer faktiskt ändå kan ändra åsikt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

viktoria91
12/14/12, 1:19 PM
#11

Ja, absolut ska man ha rätt till det. Är man sjuk och kanske totalförlamad och inte vill leva så ska man ha rätt till dödshjälp tycker jag.

[ElisabethYL]
12/27/12, 12:47 PM
#12

#10 Det låter lite som min "lista"

Om jag inte skulle kunna gå mer ville jag t.ex. inte leva mer…

Dagen kom då jag p.g.a. en skada som jag rev upp flera gånger fick veta att jag inte skulle kunna gå…

Jag låg 6-7 månader i sängen och krampade..

Idag går jag 8-10 timmar om dagen, så det är inte ristat i sten vad man kommer kunna oavsett vilket besked man får från läkarna…

(Kan tillägga att även när jag var sängliggande så hittade jag annat jag trivdes med att göra…)

Troligen kommer jag på sikt kunna tävla så smått igen om några år, men inte i de högre ridklasserna. Till hösten kommer jag sätta igång att rida igen och jag ser fram emot det..

Upp till toppen
Annons: