Annons:
Etikett16-sjukdomar
Läst 2159 ggr
Mirjami-78
2009-09-01 02:15

Svininfluensan

Nu pratas det mycket om Svininfluensan. Tydligen så har även första dödsfallet inträffat här i Sverige. Vissa säger att detta är som en vanlig influensa medans andra säger att detta är värre. Även vaccin kommer troligen finnas mot detta.

Vad känner du inför detta? Är det något som du är rädd för att du ska få? Tänker du gå och vaccinera dig?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Dressan
2009-09-01 02:18
#1

Vill nästan inte tänka på det :/.. är rädd att få det.. eftersom det är folk som har dött ..

Om vaccinet funkar.. så kommer jag vaccinera mig.. har dålig immunförsvar pga min blodsjukdom

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Mirjami-78
2009-09-01 02:23
#2

Ja har man sjukdommar som påverkar ens imunförsvar så ska man nog vaccinera sig helt klart. Jag har haft mycket problem med min lungor så jag kankse ochså måste ta vaccinet. Det som jag är mest rädd för är att min barn ska få detta.

Sedan vet man ju liksom inte heller….detta kan ju bli som en vanlig influenssa för alla som har haft det har inte behövt söka vård.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Loveferrets
2009-09-01 02:24
#3

Nej det tänker jag inte.

love-love
2009-09-01 02:24
#4

jag kommer vaccinera mig.. vill inte dö O.o..

och jag hoppas att fler gör det..

Mirjami-78
2009-09-01 02:30
#5

Min store son fick ett papper ifrån sin skola ang. detta med svininfluensan. Där stog det om att ju fler som vaccinerar sig desso mindre blir spridningen ut av denna influenssa. Så om man nu vaccinerar sig så hjälper det mot två saker, dels för att inte sprida influenssan och dels för att man inte ska insjukna i det själv.

När det gäller barn så är det inte än klart om de kan ta vaccinet vilket jag tycker på ett sätt är lite skrämmande. På bla. dagis så sprider sig sådant här fort, på tanke på all kontakt barnen har med varandra via leksaker m.m

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

love-love
2009-09-01 02:32
#6

jag hoppas att de vaccinera barn först.. eftersom de går i skolan.. och de träffar så många andra barn.. så smittan är nästan större i skolor =/

Annons:
Dressan
2009-09-01 02:34
#7

#3 varför inte?:)

#5 men det är ju bra att barn får med sig det hem

#6 aa.. hoppas jag också.. för jag såg själv när jag gjorde praktik på ett dagis.. så var det 1 som var förkyld första dagen.. sen efter 3-4 dagar så va alla det ..

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Mirjami-78
2009-09-01 02:36
#8

#6 Kan bara hålla med dig om det.

Hoppas nu bara att man kan även ge denna vaccin till barnen.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Dressan
2009-09-01 02:38
#9

hoppas detta försvinner lika fort som det kom =/

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Dressan
2009-09-01 02:42
#10

det drabbas ju mest ungdomaar =/.. så de borde också gå först

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Mirjami-78
2009-09-01 02:44
#11

#10 Ja det tycker jag med, barnen och ungdommarna först!! Det är dem som kommer behövas i framtiden i denna land!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Dressan
2009-09-01 02:47
#12

Aa! och de är ju barnen/ungdommarna som drabbas mest också

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Mirjami-78
2009-09-01 02:52
#13

Ja..oftas är det så. Jag har köpt hem handsprit bara för att använda det när man kommer hem efter att ha varit ute och åkt spårvagn m.m Där finns ju en del baciller.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Dressan
2009-09-01 02:58
#14

Aa! måste fråga min gudmor om jag kan få lite sånt(hennes man har ett företag som säljer sånt)

Det är ganska dyrt annars att köpa det . tycker jag då..

tycker att alla barn i skolan ska få det.. och att lärarna ser till så att de använder det

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Mirjami-78
2009-09-01 03:02
#15

Jag tror flaskan som jag köpte kostade runt 60 kr på apoteket. På mitt jobb har vi sådant till barnen. Jag jobbar på en förskola. Så det får alltid det när de tvättar händerna före lunchen.

Jag vet att detta finns även i små flaskor som man kan bära med sig tex. i en handväska. Bra att ha om man ska äta ute på stan och inte kan tvätta händerna innan fast man kankse vill det. Då kan man använda det istället.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Dressan
2009-09-01 03:05
#16

aa.. det är ganska dyrt.. men gäller det liv.. så är det inget :).. hoppas bara den jeffla influensan försvinner .. :/

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Ekorren-perro
2009-09-01 05:27
#17

Jag tycker att Barn 0-10 år ska få först, sedan ungdomar 11-18/20. Man har ju sett att de drabbas först :/

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Mirjami-78
2009-09-01 07:43
#18

Ja igentligen borde det vara så men eftersom de inte är färdiga än med vaccinet ang. hur den påverkar barn och ungdommar så kan det hända att de blir utan vaccin vilket jag inte alls gillar i sådant fall.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Dressan
2009-09-01 16:07
#19

detta är så jobbigt =/.. jag önskar bara att man får höra idag att det är klart

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Loveferrets
2009-09-01 17:54
#20

#7, Har fobi för nålar/sprutor haha.

Annons:
Dressan
2009-09-01 17:57
#21

det har jag med^^ men vill inte dö:P..

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Loveferrets
2009-09-01 18:01
#22

#21, Tror det är minimal risk då det trots allt bara är en som dött hitentills. Hade det varit riktigt akut hade dom säkert gått ut med det mer i Media o så där.

Dressan
2009-09-01 18:09
#23

au.. hoppas iaf att vi blir av med det

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Loveferrets
2009-09-01 18:14
#24

#23, Ja det gör vi

MissGreen
2009-09-01 20:50
#25

det bästa är att inte oroa sig utan hålla huvudet kallt. lyssna på sjukvårdspersonalen och ta inte till dig vad som står i expressen och aftonbladet eller annan media. de vill endast skapa kaos och panik verkar det som.

Mirjami-78
2009-09-01 20:59
#26

Ja det bässta är nog att vänta och se. Det hela kan ju avta och behöver inte alls sprida sig. Blir det värre ger de säkert info om det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Salladshataren
2009-09-21 15:15
#27

Handsprit är onödigt, det är lika effektivt som att tvätta händerna med tvål…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Gerbilflicka
2009-09-21 16:01
#28

Jag tycker det ar lojligt och jag tanker knappast vaccinera mig. Vaccin kan vara skadligt for kroppen ocksa och ar inget jag sprutar in i onodan direkt. Vi vet inte vilka biverkningar det kan fa i langden.

Media forstorar upp allt. Det ar sa att man far lust att skaffa sig en minigris och promenera runt pa stan med bara for att se reaktionerna pa folk som inte ens vagar ta i hand langre.

Jag tar hysterin med ro och jobbar med grisar dagligen. Glad Storre chans att jag blir overkord av en bil an att jag dor av nagon sabla influensa.

[Fiction]
2009-09-21 16:22
#29

#28 Jag är instämmer i precis allt du skriver.

MissGreen
2009-09-21 17:56
#30

i finland och danmark ska man endast vaccinera riskgrupperna. det tycker jag låter fullkomligt vettigt.

så dessa länders ledare är helt ute och cyklar enligt sverige…

varför ska man dö i influensan i sverige men inte i danmark och finland?

dessutom…har det ju erkänts nu i medierna att influensan inte blev så utbredd som man först trodde. samtidigt skjuter dom fram toppen på influensa utbredningen en vecka hela tiden.

vaccin är dessutom inte en 100%igt skydd…sedan kan även virusen mutera….vad gör vaccinet då för nytta?

Gerbilflicka
2009-09-21 18:02
#31

Det jag tycker ar skrammande ar nar jag laste i tidningen om att de testar vaccinet nu i USA… pa BARN!! Förvånad Jag tycker det ar helt forjavligt och borde vara olagligt! Att anvanda sina barn som forsoksdjur for att fa ersattning liksom… fy fan!! Ungen kan ju knappast saga nej liksom.

[Hilo]
2009-09-22 14:18
#32

Jag tycker hela grejen är så övergödd att det är inte sant.
De som har dött har bl.a. haft cancer och lungsjukdomar, eller andra saker som försvagar imunförsvaret..

Jag tänker inte på det, folk blir sjuka.
Jag själv som jobbar på ett sjukhus med många sjuka har träffat på värre saker än den här sjukdomen påstås vara..

Nej, inget att bry sig om säger jag.

Greigh
2013-04-28 01:21
#33

Haha, nu rotar jag i gamla trådar igen. Intressant att se reaktionen i början av influenca-tiderna. Gjorde inte vaccinet mer skada än nytta? De hade ju noll koll på sido-effekterna ^^.

Hoppas inte att någon av er drabbades av narkolepsi och allt vad vaccinet bar med sig!

Jag var en av dom som inte tog vaccinet och det lär inte inträffa till nästa influenca-tider heller!

Therese.G
2013-05-11 15:55
#34

#33 Det var väl till och med så att svininfluensan är mildare än den vanliga influensan vi får varje år?

Jag och sambon avstod också att ta vaccinet.

- Therese

Annons:
Upp till toppen
Annons: